PRO sikrer effektiv udnyttelse af ambulatorietiden og kvalitet i behandlingen
På Klinik for Mave,-Tarm,-Lever og Infektionssygdomme i Gødstrup har de fundet en effektiv metode til at organisere ambulatorietiden.
12.08.2024
På Klinik for Mave,-Tarm,-Lever og Infektionssygdomme sørger et digitalt spørgeskema for, at stabile patienter kan blive hjemme og forbedrer samtidig samtalen for de resterende.
På klinikken i Gødstrup behandler de bl.a. patienter med inflammatorisk tarmsygdom (IBD). Det er en patientgruppe, der skiftevis oplever perioder med ro og aktivitet i sygdommen - og derfor også har et svingende behov for kontakt til hospitalet.
Siden 2017 har patienterne besvaret et digitalt spørgeskema med patientrapporterede oplysninger (PRO) hver 6. måned.
På baggrund af patientens svar vurderer sygeplejerskerne, om patienten har behov for kontakt og i så fald, om der også skal en læge med til samtalen.
Heidi Gram Sørensen er projektsygeplejerske på afdelingen og fortæller, at patienterne er glade for den digitale løsning og fleksibiliteten, der følger med.
- Vi synes ikke, patienterne skal ind på sygehuset, hvis der er ro i deres sygdom. Og vi oplever, at det øger livskvaliteten for mange patienter, fordi de ikke bliver mindet om at være syge, ikke skal spørge fri fra arbejdet og samtidig kan føle sig trygge i, at der bliver holdt øje med sygdommen.
Bedre forberedelse og tryghed
Men det er ikke kun patienterne, der oplever fordele ved at bruge spørgeskemaet.
Hvis en patient ringer til afdelingen for at få hjælp, beder sekretæren patienten om at besvare spørgeskemaet, inden de bliver ringet op af en sygeplejerske. På den måde kan begge parter forberede sig på samtalen.
- Både nye sygeplejersker og studerende oplever, at spørgeskemaet er et godt værktøj at støtte sig til. Det hjælper med at finde ind til problematikken og afklare, hvor slemt det er, og så sikrer det, at vi kommer hele vejen rundt. Det er et effektivt støtteredskab både i forhold til vores faglige vurdering, men også ift. vores dialog med patienterne, når vi sidder overfor hinanden, siger Heidi Gram og uddyber.
- Nogle patienter kan vænne sig til at have det dårligt og oplever egentlig, at det går fint, selvom deres svar giver et andet billede.
I sådan et tilfælde har vi god erfaring med at dreje skærmen og vise patienten deres tidligere svar. På den måde bliver udviklingen i sygdommen visuel og lettere at forstå for patienten. Vi bruger det også til patienter, der ikke selv oplever en fremgang, hvor vi tydeligt kan se, at udviklingen går den rette vej. På den måde er det et godt pædagogisk værktøj.
Det forpligter at spørge patienterne
På klinikken bruger sygeplejerskerne patientens svar aktivt både inden og under samtalen. Hedi Gram mener, det er én af grundene til, at PRO-løsningen fungerer så godt, men hun mener også, at det forpligter at spørge patienterne.
- Tænk på, at vi giver patienterne en opgave. Hvis man vil bruge PRO til at monitorere, skal man tage det alvorligt og vise patienterne, at man rent faktisk bruger det. Vores patienter er gode til at udfylde deres spørgeskemaer, og vi gør til gengæld meget ud af at fortælle og vise, at vi anvender det i praksis, slutter Heidi Gram.