En PRO-løsning består af et sygdomsspecifikt spørgeskema og et understøttende IT-system.
Ofte indeholder en PRO-løsning også en klinisk udviklet farvekode.
En PRO-løsning består af flere dele
En PRO-løsning består af følgende dele:
- et spørgeskema udviklet til et specifikt formål og en specifik målgruppe
- en farvekode der understøtter formålet
- arbejdsgange knyttet til PRO
- et IT-system der indsamler og fremviser PRO-data
Patienten besvarer, oftest hjemmefra, et digitalt spørgeskema med sygdomsspecifikke spørgsmål. Personalet på hospitalet kan herefter se patientens svar, der også kaldes PRO-data, i journalsystemet.
Svarene kan fx anvendes at vurdere, om patienten har brug for en fysisk konsultation på hospitalet. Farvekoden guider personalet, idet den afspejler patientens svar og viser, om der er behov for at kontakte patienten.
En PRO-løsning medfører ofte, at personalet ændrer deres arbejdsgange omkring opfølgning af patienterne.
Til hver PRO-løsning udvikler vi et spørgeskema, der er skræddersyet efter patientgruppe og formål.
Vi udvikler spørgeskemaet i et tæt samarbejde med de kliniske specialister på hospitalet og inddrager løbende patienter.
Patientens enkelte svar eller besvarelsen som helhed, kan få tildelt en farvekode, der vil være enten grøn, gul eller rød.
Farvekoden defineres af klinikere og skal afspejle det formål, der er valgt for den enkelte PRO-løsning- fx at vurdere, om en patient har behov for kontakt med en kliniker.
I eksemplet, hvor formålet er at vurdere kontaktbehov, har farvekoderne følgende betydning:
- Grønt svar indikerer, at der ikke er behov for kontakt.
- Gult svar indikerer, at der kan være behov for kontakt.
- Rødt svar indikerer, at der er behov for kontakt.
Vores IT-system er designet til at indsamle og fremvise PRO-data.
Vi tilpasser både dataindsamling og fremvisning til de individuelle behov i hver PRO-løsning. Det har i mange løsninger været med til at opnå svarprocenter på omkring 90% blandt de oprettede patienter.
Klinikerne kan se den aktuelle spørgeskemabesvarelse og tilhørende farvekode samt en oversigt over patientens tidligere svar i AmbuFlex-systemet.
Vi involverer løbende vores brugere, både klinikere og patienter, for at sikre, at systemet møder deres behov, så vi også fremover kan levere en brugervenlig løsning.
Nedenfor ser du et eksempel på, hvordan patientens svar bliver vist i MidtEPJ.