Vi vil skabe et sundhedsvæsen på patientens præmisser. Patienten skal opleve høj kvalitet, lighed og sammenhæng i behandlingen når han er i kontakten med os.
På patientens præmisser
Region Midtjylland ønsker at skabe et sundhedsvæsen på patientens præmisser. Det betyder, at patienten skal opleve, at han eller hun inddrages og høres af sundhedsvæsenet. Det vil også sige, at ethvert møde med sundhedsvæsenet er af høj kvalitet, og at behandlingen foregår i et sammenhængende forløb.
Målbilledet er Region Midtjyllands bud på, hvordan aktivitet, økonomi og kvalitet kobles for at opnå mest mulig sundhed for pengene. Den overordnede vision er 'Et sundhedsvæsen på patientens præmisser'.
3 overordnede spor i målbilledet
- Den bedste kvalitet
- hver gang på den rigtige måde
- Sammenhæng og lighed i sundhed
- Mere effektivt sundhedsvæsen
Region Midtjylland har valgt at hæve 'Mere effektivt sundhedsvæsen' op som et spor, da regionen ønsker at højne kvaliteten samtidigt med, at det skal ske for færre ressourcer.
Ønsket er at skabe en forbedringskultur, hvor fagpersonalet hele tiden kan tilpasse handlinger og indsatser til den enkelte patients behov og situation.
- Flere sunde leveår
- Behandling af høj kvalitet
- Styrket indsats for kronikere og ældre patienter
- Bedre sammenhængende patientforløb
- Øget patientinddragelse
- Hurtig udredning og behandling
- Forbedret overlevelse og patientsikkerhed
- God økonomi og relevant aktivitet
De syv første mål er identiske med de nationale mål i det nationale kvalitetsprogram. God økonomi og relevant aktivitet, er Region Midtjyllands bud på, hvordan man opnår et mere effektivt sundhedsvæsen.
Målet opgøres ved at sikre, at hospitalerne overholder budgetterne samtidigt med, at hospitalerne skal fokusere på at producere relevant aktivitet; både i forhold til det enkelte patientforløb og i forhold til at overholde udredningsret, behandlingsgaranti og kræftpakker.
Det indebærer, at parterne i fællesskab stræber efter et sundhedsvæsen, som bygger på inddragelse af borgeren og de pårørende, og hvor borgeren aktivt deltager i eget behandlings- og rehabiliteringsforløb.
Hvor kommuner, hospitaler og praktiserende læger arbejder tæt sammen for at give borgeren det bedste forløb tæt på borgerens hverdag.
Og hvor alle, uanset sociale vilkår, får samme mulighed for at få et sundt liv og for at blive behandlet for deres sygdom.
- Telemedicin øger tryghed hos borgere med kroniske lidelser.
- Empowerment af borgere via mere viden om egen sygdom.
- Borgere lærer at tyde egne målinger og opdage tegn på forværringer i sygdom.
- Forløb tager udgangspunkt i patienten ved at bruge patientens oplysninger om eget helbred til at behovstyre ambulatoriebesøg eller som forberedelse til hospitalsbesøg.
- Mere sammenhæng i patientforløb da det er lettere at dele data på tværs af sektorer.
- Telemedicin gør behandling tæt på borgeren muligt og giver kompetenceløft i kommuner gennem virtuelt samarbejde ml. sundhedspersoner på tvær af sektorer.
- Unødige rutinebesøg på hospitalet undgås eller udskydes, til der er behov.
- Fælles standarder og fælles servicefunktioner understøtter effektiv stordrift.