Patienter med migræne slipper for unødige hospitalsbesøg
På Hovedpineklinikken i Viborg sender de et digitalt spørgeskema til patienterne, inden de skal have udleveret deres medicin.
06.08.2024
På Hovedpineklinikken i Viborg sender de et digitalt spørgeskema til patienterne, inden de skal have udleveret deres medicin. Det sparer patienterne for unødige hospitalsbesøg og giver sygeplejerskerne mere tid til patienterne med størst behov.
’Tilpasning til fremtiden’
Sådan lyder det korte svar, når sygeplejerske Stine Sølager Kriegbaum skal forklare, hvorfor et udsnit af patienterne på Hovedpineklinikken besvarer PRO-spørgeskemaer som en del af deres behandling.
- Vi har undersøgt, hvor vi med fordel kan digitalisere, effektivisere og skabe bedre patientforløb. Og her var PRO-løsningen et oplagt valg til det her specifikke patientforløb, siger Stine Sølager Kriegbaum og uddyber.
- PRO hjælper os med at monitorere patienternes symptomer. Vi finder ud af ud, om der er behov for kontakt, og hvis der er, kan vi ud fra oplysningerne se, hvilken type kontakt der er behov for.
Spørgeskemasvar viser, om medicinen kan udleveres uden forudgående konsultation
På klinikken bruger de PRO-løsningen til patienter med migræne, der er i en særlig medicinsk behandling. Tidligere mødte patienterne op til konsultation hver 6. måned, men mange patienter trives på medicinen og har derfor ikke brug for konsultationen.
I dag bliver patienterne tilmeldt PRO-løsningen, når de har modtaget medicinsk behandling i halvandet år, og behandlingen virker. Herefter besvarer de hver 6. måned et nyt spørgeskema, der fortæller sygeplejerskerne, om der er behov for en konsultation, inden en ny dosis medicin kan udleveres.
- Det effektiviserer vores tid. Skemaet er med til, at vi bruger vores sygeplejetid på de patienter, der har behov for at snakke med os. Og har vi en samtale, hjælper spørgeskemaet os med at målrette den, så vi ikke skal spørge ind til x, y og z, siger Stine Sølager Kriegbaum.
Færre kontakter og kvalitetssikring af behandlingen
I dag er Hovedpineklinikken kommet et godt stykke af vejen ift. at skabe bedre patientforløb og sikre en bæredygtig udnyttelse af de kliniske ressourcer.
- I dag har vi ikke brug for at ringe til særlig mange patienter. For de fleste kører behandlingen problemfrit, så når de har svaret på spørgeskemaet, får de besked om, hvornår de får udleveret deres medicin. Det giver os tid til de patienter, der har brug for at snakke med os, og derudover bidrager PRO til, at alle patienter i det her specifikke behandlingsforløb får tilbudt det samme - det kvalitetssikrer behandlingen, slutter Stine Sølager Kriegbaum.