Med telemedicin kan patienter, pårørende og sundhedspersonale få adgang til relevante informationer og konsultationer uanset hvor i landet, de befinder sig.
Sammenhæng uden hindring
Afstand, tid og transport bliver ingen hindring for at skabe sammenhæng i behandlingsforløb. Borgeren kan slippe for unødvendige hospitalsbesøg, indlæggelser og transport. Og hvis arbejdsgangene omlægges, kan sundhedsvæsenet spare ressourcer uden at gå på kompromis med kvaliteten af behandlingen.
Med telemedicin kan patienter registrere og få adgang til oplysninger om deres eget helbred og sygdom, uden at de behøver besøge hospitalet. Ved at sende egne målinger og helbredsoplysninger til specialister, kan patienter få rådgivning over afstand. Patienter kan også få hjælp til genoptræning i hjemmet fx. efter en indlæggelse med en blodprop i hjertet.
Telemedicin handler i høj grad om, at sundhedsprofessionelle klæder patienter/borgere bedre på til at forstå egen sygdom og symptomer. Dermed kan borgeren lære at forstå egne symptomer og opdage tidlige tegn på forværring. Det kan give borgeren og sundhedsvæsenet mulighed for at sætte præventivt ind. Hvis borgeren behandles tidligere, kan han eller hun i nogle tilfælde helt undgå en indlæggelse.
Det øger også livskvaliteten, hvis patienter med kroniske sygdomme kan undgå indlæggelser eller tidskrævende og besværlige besøg på hospitalet. Har man fx. en svær lungelidelse, kan det være en stor belastning, at skulle rejse til hospitalet for at få lavet et rutinetjek.
Med telemedicin kan undersøgelsen foregå ved, at patienten svarer på spørgeskemaer, måler derhjemme og sender måleresultaterne elektronisk til hospitalet. Opfølgning på tallene kan herefter ske via fx. telefon, mail eller videokonsultation.
Når medarbejdere i fx. hjemmeplejen kan konsultere specialister på hospitalet om en borgers behandling, giver det basis for en høj kvalitet, uanset hvor patienten bor.
Telemedicin kan også forbedre samarbejdet mellem sektorer, fordi det er nemmere at få adgang til information og rådgivning på tværs af kommune, hospital og praktiserende læge. Ofte vil sparringen med specialisterne også give et kompetenceløft over tid.
Brug af telemedicin kan give mange fordele for såvel sundhedsvæsen som borgere. Det er dog vigtigt at reflektere over, at telemedicin ikke kun handler om teknologi, hvis det skal resultere i kvalitetsforbedringer og skabe øget tryghed hos den enkelte patient.
Det handler i høj grad også om at se på samarbejde og nye arbejdsgange samt at sikre tæt rådgivning og systematisk opfølgning i samarbejde med patienten.
Derudover er det vigtigt at sikre, at kompetencerne følger med, hvis en opgave fx flyttes fra en sektor til en anden eller hvis en patient overtager dele af ansvaret for behandlingen.
I værktøjskassen finder du gode råd om telemedicin og information om, hvad du skal være opmærksom på, hvis du fx skal udbrede en telemedicinsk løsning i stor skala. Du finder også gode råd, hvis du som sundhedsfaglig skal i gang med at udvikle en telemedicinsk løsning.
Læs mere i værktøjskassen.
Fordele ved telemedicin
Klik på figuren og få overblik over fordele for borger, samfund og sundhedsvæsen.