Få hjælp til transformation: Sådan kan PRO optimere behandlingen
PRO kan bruges til at vurdere, om patienten skal kontaktes, er klar til behandling og andre formål. Det giver ofte bedre udnyttelse af de kliniske ressourcer.
21.08.2024
Uanset om du bruger patientrapporterede oplysninger (PRO) til at vurdere, om patienten har brug for kontakt, er klar til behandling eller et helt tredje formål, er slutresultatet oftest en bedre udnyttelse af de kliniske ressourcer.
PRO giver dig viden om patientens symptomer, helbred og trivsel via et digitalt spørgeskema. Svarene kommer ind i MidtEPJ og kan bruges på mange måder i det kliniske arbejde.
Skriv til os, hvis du vil i gang med PRO
Det koster ikke noget at få udviklet en PRO-løsning.
Men I skal afsætte tid til at deltage i at udvikle og implementere det skræddersyede spørgeskema og de nye arbejdsgange, som ofte følger med.
Send en kort mail med din idé til os på ambuflex@rm.dk, så hjælper vi dig videre.
Sådan bruger midtjyske klinikere PRO til at prioritere
PRO bliver brugt på mange forskellige måder i det kliniske arbejde.
Her får du fire eksempler fra dine kolleger i Region Midtjylland, der måske kan inspirere:
Se kun patienter, der har et aktuelt behov
Viser patientens svar, at der ikke er behov for kontakt, og ønsker patienten heller ikke kontakt, kan tiden i stedet bruges på de patienter, der aktuelt har behov for at blive set.
Sådan sikrer PRO effektiv udnyttelse af ambulatorietiden i Gødstrup.
Lad patienten tage kontakt, hvis svarene indikerer et behov
Når patienten har svaret på spørgeskemaet, kan en algoritme give patienten feedback på, om der er behov for at kontakte afdelingen.
På den måde kan PRO frigive tid i klinikken og styrke patientens egenmestring.
Læs, hvordan søvnsygeplejerskerne i Viborg arbejder med PRO.
Monitorer og juster patientens behandling på afstand
Er patienten klar til den næste behandlingsserie?
Ved at lade patienten besvare spørgsmål om fx bivirkninger vurderer klinikerne, om patienten kan fortsætte behandlingen, og om dosis er ok.
Bliv klogere på Kræftafdelingens erfaringer.
Fokuser på det vigtigste i samtalen
Patientens svar kan danne rammen om samtalen og give et fælles udgangspunkt. Du behøver ikke gennemgå symptomerne fra A til Z, hvis patienten har svaret, at der kun er problemer med A, B og T. Det kan være særligt hjælpsomt, hvis fremmøde erstattes af telefonkonsultationer.
Sådan giver spørgeskema struktur til telefonkonsultationer på Kræftafdelingen.