PRO guider patienterne og minimerer ressourceforbruget i klinikken
På Søvnklinik, Viborg udreder og behandler de bl.a. patienter med søvnapnø. Patienterne bliver fulgt livslangt, og de bliver kun flere.
05.07.2024
Ved at bruge PRO på en ny måde guides patienterne til, om de bør kontakte klinikken. Samtidig er sygeplejerskernes tidsforbrug til opfølgende kontrol væsentligt reduceret.
Helle Susanne Laursen er specialeansvarlig sygeplejerske på afdelingen og har været vidne til, hvordan antallet af søvnapnø-patienter har været stødt stigende gennem de seneste år.
- På nuværende tidspunkt har vi mere end 20.000 patienter i behandling for søvnapnø i Region Midtjylland, og antallet stiger med flere tusinde om året. Derfor er vi nødt til at finde nye måder at lave opfølgning på, og der er PRO en af måderne, siger Helle Susanne Laursen.
Patienterne vurderer ud fra PRO-svaret, om de skal ringe
Afdelingen har anvendt PRO siden 2015 til at vurdere, om patienten har behov for opfølgning. Men med det stigende patientantal var modellen ikke bæredygtig i længden. Så posen blev rystet, og en ny PRO-model blev sat i gang i starten af 2023:
- Patienterne bliver bedt om at svare på et digitalt spørgeskema med spørgsmål om deres helbred og symptomer fx træthed og gener ved maskebehandlingen.
- En algoritme, som er udarbejdet udfra en faglig vurdering, kategoriserer patientens svar i forhold til, om der er tegn på, at behandlingen bør justeres.
- Patienterne får med digital post en automatisk tilbagemelding om, hvorvidt de bør kontakte klinikken.
Markant mindre tidsforbrug og fokus på patienter med størst behov
En opgørelse har vist, at ca. 26% af patienterne kontakter klinikken på baggrund af PRO-besvarelsen. Det er mere end en halvering i forhold til den tidligere PRO-opfølgning, som allerede havde reduceret antallet af kontakter med 50%.
Tidligere vurderede og håndterede sygeplejerskerne alle indkomne svar og kontaktede patienterne, hvis der var behov for justering af behandlingen. Med den nuværende løsning er det patienten selv, der ud fra den automatiske tilbagemelding tager stilling til, om der er behov for kontakt til klinikken.
PRO-tilbuddet passer rigtig godt til mange patienter, som på den måde bliver guidet til, hvad de bør gøre. De kan samtidig bruge klinikkens hjemmeside med konkrete råd og vejledninger. Helle Susanne og hendes kolleger kan så fokusere kræfterne på de patienter med størst behov for deres hjælp:
- For at behandle folk ens, skal man faktisk behandle dem forskelligt. Det er rigtig vigtigt, at vi har forskellige strenge at spille på, og at forløbet er tilpasset den enkelte og deres individuelle behov. Det gør, at vi kan bruge vores tid på dem, der har allermest brug for det.
Empowerment og tryghed for patienterne
Interviews med patienter har vist, at de generelt oplever det som trygt at blive fulgt med det digitale spørgeskema. Det kan samtidig være en hjælp, hvis patienten er i tvivl, om hvorvidt de bør kontakte klinikken, hvis behandlingen ikke virker helt optimalt.
Helle Susanne er også tilfreds med PRO-løsningen, hvor der lige nu er mere end 2.300 patienter tilmeldt i Viborg. Hun ser dog også andre fordele for patienterne:
- Med PRO har vi lidt mere snor i patienterne. Det giver patienten noget empowerment, og det giver dem mere indsigt i deres egen sygdom, symptomer og effekt af behandlingen. Og en samtidig en lille reminder om vigtigheden af vedligeholdelse af udstyret. (..) På flere måder er det en god måde at gøre patienterne bevidste om egen sygdom, og bevidste om, behandlingen fungerer tilfredsstillende.
Tværfagligt samarbejde kvalificerer løsningen
Foruden Viborg anvender de også PRO til patienter med søvnapnø på Respirationscenter Vest og Søvnklinikken, Øre-næse- og halsklinikken på Aarhus Universitetshospital og på Søvncenter Nord, Aalborg Universitetshospital. Og netop det brede samarbejde er ifølge Helle Susanne Laursen en af styrkerne ved PRO-løsninger.
- Vi har været flere klinikker sammen om arbejdet og haft gode drøftelser på tværs af øre-næse-halsspeciale, lungemediciner, neurologer og klinikere fra respirationscenteret. Der har også både været sygeplejersker og læger involveret i udviklingsprocessen, og det tværfaglige samarbejde har bestemt været med til at kvalificere skemaet.
Et speciale fra Folkesundhedsvidenskab har lavet en større evaluering af den nye PRO-model. Resultaterne forventes inden for de nærmeste uger.
Læs mere om PRO-løsningen til søvnapnø her.