Anni Ravnsbæk, Cheflæge på kræftafdelingen, AUH
Kræftafdelingen, Aarhus Universitetshospital har de byttet et fyldt ambulatorie og lang ventetid ud med et digitalt spørgeskema og effektive arbejdsgange.

03.07.2024

For patienter i kemobehandling var hospitalsbesøg tidligere præget af lang ventetid og usikkerhed om, hvorvidt de kunne få deres kemobehandling.  

Patienterne mødte op i ambulatoriet for at få deres tilstand vurderet, hvorefter kemobehandlingen blev bestilt. Det betød, at nogle patienter ventede i lang tid, mens behandlingen blev blandet, og andre måtte køre hjem med uforrettet sag.

Transformation før det blev opfundet 

I dag modtager patienterne et PRO-spørgeskema to dage før deres kemobehandling. I spørgeskemaet registrerer patienterne symptomer og bivirkninger, og personalet vurderer på den baggrund, om behandlingen kan bestilles, eller om der er behov for yderligere opfølgning.   

Anni Ravnsbæk er cheflæge på afdelingen og har været vidne til, hvordan situationen før pressede både patienter og hospitalsapoteket, der midt på dagen løb rigtig hurtigt for at levere alle kemobehandlinger:  

- Det var en uholdbar arbejdsgang, så for at imødegå udfordringerne begyndte vi at anvende PRO. Nu slipper patienterne for at køre forgæves til hospitalet, og vi bruger ikke længere tid på konsultationer, hvor vi kan konstatere, at alt er fint, og at patienten kan få sin behandling. Man kan sige, at vi gjorde det med en transformationsdagsorden, inden transformationen overhovedet var opfundet, konstaterer Anni Ravnsbæk. 

Systematisk registrering og bedre patientforløb

En anden væsentlig fordel ved PRO er ifølge cheflægen den systematiske registrering af patienternes tilstand over tid. Det giver et detaljeret billede af, hvordan patienterne reagerer på behandlingen, og hjælper klinikerne med at tilpasse behandlingsplanerne efter deres behov. 

- Vi kan se, om patienterne begynder at få nye gener eller om deres gener aftager. På den måde får vi en bedre fornemmelse af, hvordan patienterne har det over et langt behandlingsforløb, forklarer Anni Ravnsbæk.

Men PRO har også bidraget til en markant reduktion af medicinspild. Tidligere blev medicinen ofte fremstillet og senere kasseret, hvis patientens tilstand ændrede sig. Med PRO sikrer afdelingen, at kemoblandingen kun fremstilles, når det er nødvendigt, hvilket både sparer tid og ressourcer. 

- Det har hjulpet helt enormt på vores arbejdsbelastning. Vi har færre besøg fra patienterne og markant færre arbejdstimer involveret i behandlingerne for klinikerne. Det tager også tid at vurdere besvarelserne, det skal man ikke glemme. Men jeg vil klart anbefale PRO, og jeg tror ikke, der er nogen kliniker hos os, der kunne tænke sig en hverdag, hvor vi ikke havde PRO-løsningen, slutter Anni Ravnsbæk. 

Fakta

  • Kræftafdelingen udviklede PRO-løsningen i 2014 i samarbejde med AmbuFlex.  
  • I alt har mere end 13.700 patienter brugt spørgeskemaet på Kræftafdelingen. 
  • I løbet af de seneste 10 år har læger og sygeplejersker vurderet mere end 112.700 besvarelser fra patienterne. 
  • PRO-løsningen bliver også anvendt på kræftafdelingerne på Regionshospitalet Gødstrup og Aalborg Universitetshospital samt i Region Sjælland. 
  • Læs mere om PRO-løsningen