Find information om centeret og vores strategiske indsatser for at udvikle og udbrede telemedicin. Læs om, hvad du som sundhedsfaglig kan få hjælp til hos os.
Strategisk udvikling af det telemedicinske område
Region Midtjylland etablerede i 2012 Center for Telemedicin som en del af den strategiske udvikling af det telemedicinske område. Centeret skal være med til at sikre, at de bedste løsninger bliver udbredt med succes og at telemedicin giver høj værdi for både borgere, sundhedspersoner og samfund. Centeret skal også gøre det lettere for sundhedspersoner at komme godt i gang med telemedicin.
Vi lægger stor vægt på tæt dialog med brugerne af telemedicin. Og med brugere mener vi både borgere og sundhedsfaglige. Dialog er vigtigt, når vi afdækker brugernes behov, og når løsninger skal videreudvikles.
Målet er at løsningerne bliver en integreret del af den daglige drift og de daglige arbejdsgange på hospitalet. Derfor lægger vi også vægt på en god dialog om, hvordan arbejdsgangene kan omlægges, så telemedicin giver størst værdi for brugerne og giver den optimale effekt for sundhedsvæsenet.
De telemedicinske løsninger skal lette arbejdsgangene og gøre det nemmere for sundhedsfaglige at udveksle viden med patienterne og med hinanden. Vi samarbejder også ofte på tværs af sektorer, så vi understøtter sammenhængende patientforløb.
Vi tilrettelægger og udbreder større telemedicinske programmer i Region Midtjylland.
Eksempler på dette er telemedicin til borgere med KOL og telemedicin til borgere med komplicerede sår.
I de to nævnte eksempler sker implementeringen i tæt samarbejde med de midtjyske kommuner.
Hvad laver vi også?
Vi tilbyder også vejledning om valg af telemedicinsk løsning til sundhedspersoner i Region Midtjylland. Og vi rådgiver dig om hvad du skal overveje, så du kommer godt fra start. Vi sætter dig i kontakt med medarbejdere med de rette kompetencer som eksempelvis it-kompetencer, juridiske kompetencer og andre kompetencer, der hjælper dig i mål med dit telemedicinske tiltag.
Derudover etablerer vi netværk om telemedicin og skaber kontakt mellem dig og andre sundhedspersoner med interesse for at bruge telemedicin, så I kan udveksle erfaringer med hinanden på tværs af organisatoriske skel.
Eksempler på konkrete opgaver i centeret
- Vidensforum for telemedicin
- Udvikler værktøjer om telemedicin
- Hjælp til brugerinddragelse og designprocesser
- Etablerer sammenhæng til anden sundheds-it
- Understøtter telemedicin i stor skala
Læs mere om de konkrete opgaver vi beskæftiger os med.
Center for telemedicins seks indsatsområder
Vi arbejder med seks overordnede strategiske indsatsområder:
- Vidensforum for telemedicin i Region Midtjylland
- Brugerne i centrum
- Udbrede telemedicin
- Bygge bro på tværs
- Forebygge forværring af sygdom
- Telemedicin i drift
Læs mere i Center for Telemedicins strategi.
Center for Telemedicin hører organisatorisk under It-udvikling i Region Midtjylland.
Governance
Den telemedicinske indsats styres og koordineres af tre forskellige fora i Region Midtjylland:
- Indsatser, som omhandler sundhedsydelser på hospitaler, ledes af Strategisk Sundhedsledelsesforum (SSLF).
- Indsatser, som drejer sig om it-leverancer, ledes af Forum for Digitalisering og Data (DIDA).
- Tværsektorielle indsatser ledes af Sundhedsstyregruppen (SSG).