Pretotyping handler om at tage nogle elementer i dit innovationsprojekt og arbejde med dem, teste dem af og eksperimentere med dem for at finde ud af, om du rammer det mål, du har sat dig for i dit projekt. Pretotyping er en måde at validere dine ideer, inden du forsøger at løfte hele dit innovationsprojekt mod det endelige mål. I videoen herunder kan du høre Martin Vesterby fortælle om, hvad pretotyping har tilfælles med en flodhest som metafor for et innovationsprojekt.

Videoen er optaget i forbindelse med forløbet Wild Cards – et udviklingsforløb for ledere, der arbejder med innovation og udvikling.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Pretotyping er en metode, du kan anvende for at sikre, at du udvikler det rigtige, inden du udvikler det rigtigt! Det er en måde at teste din idé så billigt og hurtigt som muligt – og få feedback i din udviklingsproces.

Preto-typing kommer af ordet pretend – på dansk "at lade som om".

Pretotyping går ud på at bygge/fremstille simple, falske eller virtuelle versioner af det produkt eller den service, som du ønsker at skabe, med henblik på at vælge den bedste og mest brugbare idé.

Det sparer dig både tid, ressourcer og penge.

Forskellige måder at pretotype

Vil du lære mere?

Hvis du vil vide mere, kan vi anbefale dig at opsøge bøger og artikler skrevet af Alberto Savoia. Alberto Savoia arbejder med innovation hos Google og har på baggrund af sin erfaring med innovationsprocesser, der fejler, udviklet og beskrevet pretotyping-teknikker som vigtige greb tidligt i en udviklingsproces.