Kort om løsningen
PRO-løsningen blev udviklet i samarbejde med Høreklinikken i Viborg, Regionshospitalet Gødstrup i 2024. Løsningen anvendes i dag på Høreklinikkerne i Viborg og Holstebro.
Formål
Formålet med at følge denne patientgruppe med patientrapporterede oplysninger er at:
- understøtte den indledende samtale og evt. opfølgende samtale med patienten, så samtalerne fokuserer på patientens rapporterede problemstillinger.
- understøtte vurderingen af, hvilke patienter der har behov for ambulant opfølgning efter opstart af høreapparat.
Baggrund
Mere end 500.000 borgere i Danmark har et høretab. Ubehandlet høretab kan have store psykosociale konsekvenser for den enkelte, samt betydning for familien og samfundet.
En del af patienterne, som henvises til høreklinikkerne, lider af tinnitus. Nogle patienter er meget plagede af tinnitus og kan være sygemeldt fra deres arbejde. Patienter med høretab og/eller tinnitus behandles med høreapparat.
Patientgruppe
- Alle patienter over 18 år, som skal til forsamtale i forbindelse med høretab og/eller tinnitus.
- Patienter som skal have genudleveret høreapparat
Spørgeskema
Spørgeskemaet indeholder spørgsmål om:
- Hørenedsættelse
- Operation
- Andre følger
- Betjening af høreapparat
- Spørgsmål til førstegangsbruger/fleregangsbruger
- Arbejde
- Tinnitus
Spørgeskemaet indeholder også det validerede instrument Tinnitus Functional Index (TFI). Til sidst i skemaet kan patienten tilføje en kommentar til besvarelsen.
Farvekoder
Farvekoderne bliver brugt til at guide klinikeres opmærksomhed mod områder, der skal fokuseres særligt på i samtalen med patienten.
- Røde svar kræver opmærksomhed.
- Gule svar kan kræve opmærksomhed.
- Grønne svar kræver ikke opmærksomhed
Patientforløbet i PRO-løsningen
Inden patienten besvarer spørgeskemaet første gang
- En sekretær booker patienten til konsultation og tilmelder samtidig patienten til AmbuFlex.
Patienten besvarer spørgeskemaet
- Patienten modtager et indkaldelsesbrev med et link og en vejledning til at udfylde spørgeskemaet.
- Patienten modtager en påmindelses-sms 3 dage inden konsultationen.
- Patienten kan også tilgå spørgeskemaet via den Digitale Forløbsguide.
- Patienten udfylder spørgeskemaet i hjemmet inden den planlagte konsultation.
Efter patienten har besvaret spørgeskemaet
- Lægen og sygeplejersken ser patientens svar inden konsultationen.
- Patientens besvarelse danner udgangspunkt for samtalen under konsultationen.