Hjertesvigt, opfølgning
I denne nationale PRO-løsning besvarer patienter med hjertesvigt et spørgeskema før deres samtaler i hjertesvigtklinikken på Aarhus Universitetshospital.
Kort om løsningen
Spørgeskemaet er udviklet af en tværregional arbejdsgruppe under PRO-sekretariatet, Sundhedsdatastyrelsen.
Formål
Formålet med at følge denne patientgruppe med patientrapporterede oplysninger er overordnet at:
- fokusere samtalerne på patientens rapporterede problemstillinger.
- øge patientens opmærksomhed på symptomer ved hjertesvigt.
Baggrund
Skemaet er udviklet på nationalt niveau af en klinisk koordinationsgruppe for hjertesvigt under PRO-sekretariatet, Sundhedsdatastyrelsen.
Patientgruppe
Målgruppen er voksne patienter (over 18 år) med hjertesvigt.
Spørgeskema
Spørgeskemaet består af en række validerede instrumenter og ad hoc spørgsmål, som bl.a. omhandler:
- Hjerteproblemer og helbred
- Hukommelse og koncentration
- Trivsel, angst og depression
- Samvær og netværk
- Samliv og seksuel aktivitet
- Håndtering af hjertesygdom
- Fysisk aktivitet, rygning og alkohol
- Væskeindtag og vægt
Farvekoder
Farvekoderne bliver brugt til at guide klinikerens opmærksomhed mod områder, der skal fokuseres særligt på i samtalen med patienten.
- Røde svar kræver opmærksomhed.
- Gule svar kan kræve opmærksomhed.
- Grønne svar kræver ikke opmærksomhed.
Patientforløbet i PRO-løsningen
Inden patienten besvarer spørgeskemaet første gang
- Når sygeplejersken booker patienten til første samtale i klinikken, opretter hun samtidig patienten i AmbuFlex.
Patienten besvarer spørgeskemaet
- Patienten bliver informeret om at svare på spørgeskemaet i indkaldelsesbrevet til samtalen.
- En uge før samtalen modtager patienten en sms, som minder patienten om at svare på spørgeskemaet.
Efter patienten har besvaret spørgeskemaet
- Lægen eller sygeplejersken ser patientens svar og inddrager svarene i samtalen med patienten.