Smerteelektrode
I denne løsning besvarer patienter, som har fået en smerteelektrode, et PRO-spørgeskema om smerter, helbred og deres hverdag.
Kort om løsningen
PRO-løsningen er udviklet i samarbejde med Neurokirurgisk afdeling på Aalborg Universitetshospital, hvor den anvendes i dag. De første patienter blev tilmeldt løsningen i november 2023.
PRO-løsningen er delt i to, hvor den ene anvendes til dialogstøtte inden anlæggelsen af smerteelektroden og igen ved opfølgning 6 mdr. efter anlæggelsen. Den anden anvendes til vurdering af kontaktbehov i opfølgningsforløbet.
Formål
Formålet med at følge denne patientgruppe med patientrapporterede oplysninger er:
Før anlæggelse af smerteelektrode:
- At understøtte dialogen mellem patient og kliniker ved de fysiske konsultationer inden anlæggelse af smerteelektrode.
- At underbygge vurderingen af, om patienten kan have glæde af en smerteelektrode.
Efter anlæggelse af smerteelektrode:
- At understøtte dialogen mellem patient og kliniker ved fremmødekontrol 6 måneder efter anlæggelse af smerteelektrode.
- At vurdere om patienterne har behov for kontakt 1, 2, 5, 10 og 20 år efter anlæggelsen af smerteelektroden, og om kontakten skal være fysisk fremmøde eller telefonkonsultation.
- at sikre data til forskning ved indberetninger til databasen ”Neuromodulation”.
Baggrund
Patienter, der har haft kroniske smerter i mere end 6 måneder, kan få indopereret en smerteelektrode, som kan lindre smerterne ved brug af strøm.
Patienterne følges af specialistsygeplejersker i neuromodulation på Neurokirurgisk ambulatorium, hvor man modtager patienter fra Region Nordjylland og 3 andre regioner.
Tidligere har flere patienter oplevet at komme til rutinekontrol uden at have et egentligt behov. PRO-løsningen skal bl.a. hjælpe afdelingen med at vurdere patienternes kontaktbehov og undgå unødige hospitalsbesøg.
Patientgruppe
Alle patienter som har fået indopereret en smerteelektrode.
Spørgeskema
Spørgsmålene er udviklet i samarbejde mellem AmbuFlex og arbejdsgruppen og omhandler emnerne: smerter, medicin, tilfredshed, arbejde samt tekniske spørgsmål om smerteelektroden, batteri og fjernbetjening.
Derudover indeholder skemaet følgende standardiserede instrumenter: Pain Catastrophizing Scale (PCS), Major Depression Inventory (MDI), SF-36 og EQ-5D-5L.
PRO-løsningen til vurdering af kontaktbehov indeholder desuden et kontaktspørgsmål.
Farvekoder
Udvalgte svarkategorier får tildelt en farvekode. Farvekoderne giver indblik i patientens egen oplevelse af symptomer og helbred.
PRO-løsningen til dialogstøtte
Grøn: Der er ikke behov for klinisk opmærksomhed, og svaret tages ikke op med patienten.
Gul: Der kan være behov for klinisk opmærksomhed. Kliniker vurderer, om svaret skal tages op ved konsultationen.
Rød: Der er behov for klinisk opmærksomhed. Røde svar tages op med patienten, og der iværksættes relevant handling.
PRO-løsningen til vurdering af kontaktbehov
Grøn: Patienten får automatisk tilsendt brev med besked om, at alt er fint og modtager herefter nyt skema efter aftalt interval.
Gul: Kliniker vurderer, om patienten har behov for opfølgning.
Rød: Patienten indkaldes til konsultation.
Patientforløbet i PRO-løsningen
I det følgende kan du se, hvornår og hvordan PRO anvendes hhv. til dialogstøtte og vurdering af kontaktbehov.