Antallet af patienter med søvnapnø er stødt stigende. Det medfører et øget pres på søvnklinikkerne og en stor opgave med at følge op på patienterne, som er i livslang behandling. Tidligere vurderede sygeplejerskerne på baggrund af PRO-data, om patienterne havde behov for kontakt. Men i dag tager patienterne selv initiativet.
Formål
Formålet er at give patienterne et større ansvar for behandlingen, så de selv kan tage stilling til, om de har behov for opfølgning. På den måde kan klinikken udnytte ressourcerne bedst muligt ved at sygeplejerskerne fokuserer deres tid på patienter med behov for kontakt.
Sådan foregår det
- Patienten modtager et digitalt spørgeskema hver 12.-24. måned.
- Spørgeskemaet indeholder spørgsmål om helbred og symptomer fx træthed og gener ved maskebehandlingen.
- Besvarelsen får automatisk farvekoden grøn, gul eller rød. Farvekoden viser, om der er tegn på, at behandlingen bør justeres.
- Patienterne får med digital post en automatisk tilbagemelding om, hvorvidt de bør kontakte klinikken.
Værdi
- Sygeplejerskernes tidsforbrug på opfølgning af patienterne er væsentligt reduceret. En opgørelse har vist, at ca. 29% af patienterne kontakter klinikken på baggrund af besvarelsen. Generelt oplever sygeplejerskerne, at kontakterne er relevante.
- Sygeplejerskerne har overblik over patientens rapporterede symptomer over tid. Det giver et godt udgangspunkt for at justere behandlingen, hvis patienten ringer.
- Tilbuddet passer godt til mange patienter, som bliver vejledt i, hvad de bør gøre. De får samtidig indsigt i deres sygdom, symptomer og behandling.
- Patientens forløb tilpasses den enkelte og deres individuelle behov og giver dem stor frihed og fleksibilitet.
En opgørelse fra de seneste 6 måneder viser, at 11% af de indkomne besvarelser blev røde og 65% gule. Patienterne er her opfordret til at kontakte klinikken eller overveje, hvorvidt de har behov for kontakt. De resterende 24 % fik besked om, at alt så fint ud.
Fakta
Patienter tilmeldt løsningen: 4.930 (opgjort november 2024)
Patienter, som er/har været tilmeldt løsningen i alt: 17.359
Besvarelser i alt: 43.281
Hospitaler i Region Midtjylland, der anvender løsningen: AUH (Respirationscenter Vest og Søvnklinikken) og Viborg