Patienter i kræftforløb skannes regelmæssigt. Men henvisningen er ofte skrevet flere måneder før patientens kontrolskanning. Radiologen kan derfor mangle friske oplysninger om, hvordan patienten har det på skanningstidspunktet. Det har Røntgen og Skanning i Randers fundet en løsning på.
Formål
PRO-løsningen blev udviklet for at skabe bedre grundlag for at vurdere scanningen og øge kvaliteten af scanningsbeskrivelsen, så patienten sikres den bedst mulige behandling. Samtidig var formålet at sikre effektiv forberedelse til skanningerne.
Sådan foregår det
- Patienten modtager information om at svare på spørgeskema i indkaldelsesbrevet til skanningen.
- Patienten svarer på spørgeskemaet ca. 7 dage inden skanningen.
- Dagen inden skanningen tjekker radiografen de svar, der kan have betydning for planlægningen af selve skanningen, fx hvis der tidligere har været problemer med at anlægge venflon, eller patienten lider af klaustrofobi.
- Radiologen anvender patientens svar til at fokusere sin gennemgang af skanningsbillederne, når skanningen beskrives. Hvis patienten eksempelvis har angivet nyopståede smerter i højre side af brystkassen, kan radiologen bruge oplysningen til at tjekke ekstra i det område.
Værdi
- Radiograferne kan forberede skanningerne bedre og sikre et optimalt flow på afdelingen, så patienten kommer i den rigtige skanner, og skannerne er mest muligt i brug.
- Dette er også en fordel for patienten, som oplever, at skanningen forløber planmæssigt, undgår at skulle ombookes til anden skanner eller vente på, at anæstesi kan anlægge venflon osv.
- Både radiografer og radiologer bruger mindre tid på at lede efter oplysninger om patienten i journalen. Radiologerne har tidligere brugt meget tid på at lede efter oplysninger om patientens tilstand og sygehusbehandlinger mellem henvisnings- og skanningstidspunktet.
- Radiologen har et bedre udgangspunkt for at vurdere skanningen, da de nu har friske og tidstro informationer om patientens tilstand. Håbet er, at det kan være med til at opspore tegn på recidiv. Det må tiden vise, da PRO-løsningen stadig er forholdsvis ny.
Fakta
Patienter tilmeldt løsningen: 998 (opgjort november 2024)
Patienter, som er/har været tilmeldt løsningen i alt: 1.109
Besvarelser i alt: 911
Hospitaler i Region Midtjylland, der anvender løsningen: Randers