3 takeaways fra kurset 'Bliv go' til PRO'
Gik du glip af kurset 'Bliv go' til PRO', har vi gode nyheder. Her får du dagens indhold i form af en lille Maggi-terning med de tre vigtigste takeaways.
3 takeaways fra kurset 'Bliv go' til PRO'
Gik du glip af vores kursus 'Bliv go' til PRO', har vi gode nyheder til dig.
Vi har nemlig komprimeret dagens indhold til en lille Maggi-terning bestående af de tre vigtigste takeaways.
PRO skal være værdifuldt for både patient og kliniker
Måske har du hørt det før. Men brugen af patientrapporterede oplysninger skal gerne opfylde et behov hos både patienter og kliniker.
Når oplysningerne kommer begge parter til gode, er chancen, for at spørgeskemaet bliver brugt, større, og implementeringsarbejdet bliver lettere.
Gør implementeringen konkret
Implementering er svært. Men det bliver lettere, hvis man går konkret til opgaven. Det kan man bl.a. gøre ved at fastlægge: hvem gør hvad, hvordan og hvornår.
Derudover er det godt at holde sig for øje, at:
- implementering skal tænkes ind fra start
- PRO-løsningen skal passe til målgruppen, formålet og konteksten
- forskellige kontekster kræver forskellige implementeringsplaner
- Gode relationer er et must!
PRO virker!
Forskning viser, at brugen af PRO kan give fordele for både patienter og klinikere.
For patienterne kan PRO hjælpe med en bedre forberedelse til konsultationen og give større forståelse af egen sygdom.
For klinikere kan PRO give et mere nøjagtigt billede af patientens sygdomssituation og skabe øget forståelse. PRO kan også være med til at skabe mere effektive konsultationer målrettet det enkelte individ.
Derudover kan PRO skabe bedre kommunikation mellem patient og kliniker gennem struktur og fælles sprog, og sidst men ikke mindst kan brugen af PRO hjælpe med at prioritere/problemfokusere samtalen og åbne op for at tale om svære emner.