Den korte version

Hvad handler det om

Røntgenafdelingen på Regionshospitalet Randers har implementeret en PRO-løsning, der giver radiografer og radiologer opdaterede og tidstro oplysninger fra patienterne inden en scanning.

Hvorfor er det vigtigt

Traditionelt har røntgenafdelinger ofte manglet relevante og opdaterede oplysninger i henvisningerne, da der kan gå måneder mellem henvisningen og selve scanningen. Med PRO-løsningen får afdelingen aktuelle oplysninger direkte fra patienterne, hvilket hjælper både i planlægningen af scanningen og i tolkningen af scanningsbillederne. Det fører til bedre diagnosticering og mere effektiv ressourceudnyttelse.

Cheflæge Thomas Abramovitz
Cheflæge Thomas Abramovitz Bjerre, foto af Helle Brandstrup Larsen

26.11.2024

Røntgenafdelingen i Randers er de første indenfor deres felt til at implementere en PRO-løsning, der giver radiografer og radiologer tidstro oplysninger om patienterne. Det forbedrer både diagnosticering og ressourceudnyttelse.

 

En af de store udfordringer på røntgenafdelinger er ofte manglen på relevante og opdaterede oplysninger i henvisningerne. Men på Røntgen og Scanning i Randers har man fundet en løsning.

I dag besvarer patienterne et PRO-spørgeskema kort tid før deres scanning, hvilket sikrer, at afdelingen modtager de nødvendige oplysninger. Cheflæge Thomas Abramovitz uddyber:

- Vi modtager hver uge omkring 40 kræftpatienter til kontrolscanninger som led i deres behandlingsforløb. Klinikerne kan have svært ved at udforme præcise henvisninger, da der ofte går måneder mellem henvisningen og selve scanningen. Med PRO-løsningen får vi aktuelle oplysninger direkte fra patienterne, hvilket hjælper både i planlægningen af scanningen og i tolkningen af scanningsbillederne.

Bedre planlægning og ressourceudnyttelse

En uge inden scanningen modtager patienterne et digitalt spørgeskema. Svarene giver afdelingen værdifuld indsigt i, om patienten oplever nye symptomer, eller om de har modtaget behandlinger, der kan påvirke scanningsresultaterne.

Svarene kan også vise, om patienten tidligere har haft udfordringer i forbindelse med scanninger, såsom klaustrofobi. For radiograferne betyder det, at de bedre kan tilrettelægge og tilpasse forløbet efter patientens behov.

- Det er ikke alt, vi kan forudse i hospitalsverdenen, men vi vil gerne være så godt forberedt som muligt. PRO-løsningen hjælper os med at afsætte ekstra tid, hvor der er behov, og sikrer, at vi er klar til patienterne, siger Thomas Abramovitz.

Den bedre forberedelse har også positiv indflydelse på ressourceudnyttelsen. Når patienterne modtager spørgeskemaet ugen før skanningen, bliver de samtidig mindet om andre vigtige opgaver, som at få taget blodprøver.

- Det hjælper os med at optimere udnyttelsen af vores maskiner. Hver aflysning er ærgerlig, men vi er kommet tættere på at minimere spildtiden, forklarer cheflægen.

Mere hjælp og mindre detektivarbejde

Radiologerne, der tolker skanningsbillederne, har også fået et effektivt værktøj til at forbedre beskrivelsen af billederne.

- Når patienterne giver os helt aktuelle oplysninger om symptomer eller behandlinger, kan vi bedre tolke billederne. Diskrete ændringer på billederne kan nu nemmere kobles til patientens aktuelle situation. Vi er stadig på detektivarbejde, men vi bliver hjulpet på rette vej af patientens oplysninger, siger cheflægen, som samtidig glæder sig over at kunne forbedre patientforløbene.

- Patienterne har ofte korte og intense forløb hos os, og når vi har flere oplysninger på forhånd, kan vi give dem en bedre behandling.

PRO-løsningen har dermed vist sig at være en win-win for både patienter og personale, og afdelingen ser nu frem til at videreudvikle brugen af PRO i andre dele af praksis.

Læs mere om PRO-løsningen til kontrolskanninger her. 

Vil du vide mere?

Kontakt PRO-konsulent

Sidse Østergaard Olesen

Tlf. 2478 1777

sidsjo@rm.dk