Kort om løsningen

I Danmark er der omkring 450 personer med diagnosen amyotrofisk lateral sklerose (ALS), og hvert år får ca. 150 nye patienter diagnosen. 

ALS er en sygdom, hvor nerverne til kroppens muskler langsomt dør. Symptomerne rammer ofte først ekstremiteterne og medfører efterhånden, at patienten bliver lam i hele kroppen. Patienten kan have brug for hjælp døgnet rundt, og flere har hjælpere ansat. Behandlingen er lindrende, og kræver en tværfaglig indsats.

På ALS-klinikken i Gødstrup kommer patienterne til samtaler ca. hver 3. måned. Ved samtalerne deltager patienten, ofte sammen med pårørende og/eller hjælper, samt et ALS-team bestående af en læge, sygeplejerske, fysioterapeut og ergoterapeut.

Patientens problemstillinger kan være mange og komplekse, og det er svært at nå omkring alt på den afsatte tid. Samtidig har patienterne ofte svært ved at kommunikere, og skal måske tale via en "light writer" eller en øjenstyret computer. Det tager tid, og nogle patienter sender derfor mails om deres tilstand inden samtalen.

Formål

Med PRO-løsningen skal patienten besvare et spørgeskema inden samtalen, og formålet er at:

  • målrette samtalen med patienten, så der fokuseres på patientens aktuelle symptomer og problemstillinger
  • sikre en systematisk vurdering af patientens symptomer

Derudover forventer man, at patientens besvarelse kan hjælpe med at afgøre hvilke faggrupper, der skal deltage i samtalen.

PRO-løsningen skal give patienterne mulighed for at forberede sig hjemmefra og samtidig også give ALS-teamet mulighed for at forberede sig på patientens problemstillinger. Samtidig vil det give mulighed for at planlægge og iværksætte tiltag inden samtalen, som fx booke tid ved neuropsykolog eller lungefunktionsundersøgelse.

Vil du vide mere?

Kontakt PRO-konsulent

Mette Roost 

Tlf. 4031 3116

meepet@rm.dk