Kort om løsningen

PRO-løsningen blev taget i brug på Diabetes og Hormonsygdomme, Aarhus Universitetshospital i april 2021, hvor den også anvendes i dag.

Formål

PRO-løsningen består af to forskellige spørgeskemaer med hver sit formål og anvendes på forskellige tidspunkter i patienternes forløb.


Formål med skema til 8-dages opfølgning

  • Vurdere om patienterne har behov for kontakt
  • Sikre en systematisk vurdering af patientens tilstand
  • Fremme patientcentreret kommunikation ved at italesætte de udfordringer patienten har indrapporteret
  • Øge patienternes opmærksomhed på eget helbred og forbedre deres egenomsorg.


Formål med skema til efterfølgende opfølgninger

  • Sikre en systematisk vurdering af patientens tilstand
  • Fremme patientcentreret kommunikation ved at italesætte de udfordringer patienten har indrapporteret
  • Øge patienternes opmærksomhed på eget helbred og forbedre deres egenomsorg.

Baggrund

I Region Midtjylland bliver der hvert år opereret ca. 160 patienter for svær overvægt. Patienternes forløb efter operationen varetages af Steno Diabetes Center Aarhus (SDCA), Klinik for svær overvægt. Når patienterne er blevet opereret, har de fortsat en tæt kontakt til behandlerteamet.

Det første år efter operationen har patienterne 3-4 kontakter med diætist, sygeplejerske eller læge. Patienterne følges i et ambulant forløb i to år efter operationen.

Ved hjælp af PRO-løsningen kan klinikerne opnå viden om, hvordan patienterne håndterer deres tilstand og hvilke symptomer, de oplever. Denne viden kan bidrage til at forebygge eventuelle komplikationer og bidrage til, at patienterne i højere grad reflekterer over deres helbred og symptomer.

Patientgruppe

Inklusionskriterier

  • Patienter der er opereret for svær overvægt.

Eksklusionskriterier

  • Patienter der ikke taler eller læser dansk.

Spørgeskema

Spørgeskemaerne til 8-dages opfølgning og de efterfølgende opfølgninger indeholder henholdsvis 30 og 36 spørgsmål.

Der indgår spørgsmål fra flere validerede skalaer bl.a. det validerede WHO5- trivselsindeks. Spørgsmålene omhandler fysiske symptomer og er inspirereret af spørgsmål fra Body-Q, der bl.a. anvendes ved operationer for svær overvægt.

Derudover er der selvudviklede spørgsmål.

I skemaet til 8-dages opfølgning er der tilføjet tre spørgsmål, hvor patienterne kan angive eget behov for kontakt til behandlerteamet, kontaktform samt telefonnummer.

Emnerne i spørgeskemaerne

Spørgeskemaerne er udviklet i samarbejde med kliniske eksperter. Emnerne i spørgeskemaerne er valgt ud fra klinikkens behov.

Spørgeskemaet omhandler emner som:

  • Fysiske symptomer
  • Trivsel og helbred
  • Kost- og motionsvaner
  • Social kontakt
  • Vægt

Farvekoder

8-dages opfølgning

Svarkategorierne i spørgsmålene har fået tildelt en farvekode. Farvekoderne anvendes til at vurdere patientens behov for kontakt med behandlerteamet.

  • En grøn besvarelse viser, at patienten ikke har behov for klinisk opmærksomhed på nuværende tidspunkt
  • En gul besvarelse viser, at patienten har behov for klinisk opmærksomhed og eventuelt kontakt. En kliniker vurderer, om patienten skal kontaktes
  • En rød besvarelse viser, at patienten skal kontaktes.


Efterfølgende opfølgning

Farvekoden anvendes til dialogstøtte med henblik på at problemfokusere samtalen mellem behandlerteamet og patient.

  • Grønne svar kræver ikke opmærksomhed
  • Gule svar kan kræve opmærksomhed
  • Røde svar kræver opmærksomhed.

Patientforløbet i PRO-løsningen

Inden patienten besvarer spørgeskemaet første gang

  • Patienterne informeres om PRO-løsningen ved det 2. gruppeforløb før operationen.
  • En sekretær opretter patienten i AmbuFlex.
  • Ved 8-dages opfølgning bookes patienten til en telefonkonsultation, der kan aflyses, hvis patienten har det godt og ikke ønsker kontakt.
  • Ved de efterfølgende opfølgninger bookes patienten til et fysisk fremmøde.

Patienten besvarer spørgeskemaet

  • Patienten modtager et indkaldelsesbrev fra afdelingen med information om at besvare spørgeskemaet samt et link til spørgeskemaet
  • Patienten får to SMS-påmindelser forud for den aftalte opfølgning
  • Patienten besvarer spørgeskemaet senest dagen før opfølgningen.

Efter patienten har besvaret spørgeskemaet


8-dages opfølgning
  • Røde besvarelser vurderes forud for konsultationen. Hvis patienten ønsker en videokonsultation, ombookes den planlagte telefonkonsultation. 
  • Ved en gul besvarelse fastholdes patientens tid og svarende drøftes ved den planlagte telefonkonsultation. 
  • Ved en grøn besvarelse håndterer en sekretær besvarelsen og aflyser patientens tid. En ny tid sendes til patienten.

Efterfølgende opfølgning
  • Alle besvarelser skal ses af en kliniker
  • Patientens svar danner udgangspunkt for opfølgningssamtalen.

Vil du vide mere?

Kontakt PRO-konsulent

Sidse Østergaard Olesen

Tlf. 2478 1777

sidsjo@rm.dk