Kort om løsningen
PRO-løsningen blev taget i brug på Diabetes og Hormonsygdomme, Aarhus Universitetshospital i april 2021, hvor den også anvendes i dag.
Formål
Formålet med at følge denne patientgruppe med patientrapporterede oplysninger er at:
- Vurdere om patienterne har behov for kontakt
- Sikre en systematisk vurdering af patientens tilstand
- Øge patienternes opmærksomhed på eget helbred og forbedre deres egenomsorg
- Fremme patientcentreret kommunikation ved at italesætte de udfordringer, patienten har indrapporteret
Baggrund
I Region Midtjylland bliver ca. 160 patienter årligt opereret for svær overvægt. Patienternes forløb før og efter operationen varetages af Steno Diabetes Center Aarhus (SDCA), Klinik for svær overvægt og Viborg Regionshospital, Klinik for Diabetes og hormonsygdomme.
Når patienterne beslutter sig for at blive opereret for svær overvægt, starter de samtidig i et 3-4 årigt ambulant forløb med tæt kontakt til behandlerteamet. Det er et forløb med mange kontakter i form af individuelle samtaler og undervisning. Patienterne skal, før de indstilles til operation, bl.a. tabe 8-10 % af deres kropsvægt samt gennemgå et undervisningsforløb.
Der er stor forskel på, hvilken støtte patienterne har behov for i det præoperative forløb. Ved hjælp af PRO-data kan afdelingen på systematisk vis indhente viden om den enkelte patients behov for støtte i det præoperative forløb. De kan indsætte ekstra ressourcer til de patienter, der har problemer, mens andre patienter klarer det krævede vægttab på egen hånd og derfor ikke har brug for så hyppig kontakt.
Patientgruppe
Inklusionskriterier
Patienter der er indstillet til operation for svær overvægt, som har gennemført første fælles gruppeundervisning.
Eksklusionskriterier
Patienter der ikke taler eller læser dansk.
Spørgeskema
Formålet med spørgeskemaet er at indhente helbredsoplysninger (PRO-data) rapporteret direkte af patienten.
Oplysningerne anvendes til at identificere, om patienten har behov for kontakt til behandlerteamet, samt om kontakten skal være i form af et ambulant besøg på hospitalet, en telefon- eller videokonsultation. Ved kontakt til patienten anvendes spørgeskemaet til at problemfokusere samtalen.
Spørgeskemaet er udviklet i samarbejde med kliniske eksperter og indeholder bl.a. spørgsmål om kost- og motionsvaner samt trivsel. Spørgeskemaet skal pilottestes på patienter på et senere tidspunkt.
Farvekoder
Svarkategorierne i spørgsmålene har fået tildelt en farvekode. Farvekoderne anvendes til klinisk beslutningsstøtte med henblik på at vurdere patientens behov for kontakt med behandlerteamet.
- En rød besvarelse viser, at patienten har behov for kontakt.
- En gul besvarelse viser, at patienten kan have behov for kontakt.
- En grøn besvarelser viser, at patienten har det godt og ikke har behov for kontakt.
Patientforløbet i PRO-løsningen
Inden patientens besvarer spørgeskemaet første gang
Patienterne indstilles til en operation for svær overvægt og gennemfører deres første gruppekonsultation. Herefter informerer en sygeplejerske og læge om forløbet, hvor patienterne skal besvare et spørgeskema inden deres aftalte telefonkonsultation.
En sekretær opretter patienten i AmbuFlex og registrerer patientens telefonnummer.
Patienten besvarer spørgeskemaet
- Patienten modtager med digital post et brev fra afdelingen med information om at besvare spørgeskemaet samt et link til hjemmesiden.
- Patienten får en SMS-påmindelse en uge før den aftalte telefonkonsultation.
- Patienten besvarer spørgeskemaet 3-7 hverdage før aftalen.
Efter patienten har besvaret spørgeskemaet
Ved en rød besvarelse ombooker sekretæren den aftalte telefonkonsultation til en videosamtale.
Ved en gul besvarelse vurderer en diætist besvarelsen. Ved behov ringes patienten op.
Ved en grøn besvarelse håndterer en sekretær besvarelsen og aflyser patientens tid. En ny tid sendes til patienten.
Efter operationen afslutter en diætist patienten i denne PRO-løsning, og patienten overgår til den opfølgende PRO-løsning 'Operation for svær overvægt – efter operation'.