PRO-Psykiatri
I denne løsning registrerer patienter i psykiatrien oplysninger om deres trivsel, funktionsniveau, fysisk og psykisk helbred samt bivirkninger i et spørgeskema.
Kort om løsningen
PRO-løsningen PRO-Psykiatri er udviklet i et samarbejde mellem AmbuFlex, Region Nordjylland og styregrupperne for hhv. Dansk Depressionsdatabase og Den Nationale Skizofrenidatabase.
Patienternes besvarelse bliver primært brugt i dialogen mellem patient og kliniker – dernæst til kvalitetsmonitorering.
Region Nordjylland har brugt PRO-løsningen siden 2018. Region Midtjylland er i gang med at rulle løsningen ud på alle relevante psykiatriske afdelinger.
PRO-Psykiatri skal på sigt indføres på psykiatrisk hospitaler i hele Danmark og indgå i kvalitetsmonitorering i regi af de kliniske kvalitetsdatabaser.
Formål
Formålet med at følge denne patientgruppe med patientrapporterede oplysninger er, at:
- patienterne oplever større inddragelse i og indflydelse på eget behandlingsforløb
- understøtte dialogen i klinisk praksis mellem patient og behandlere med henblik på evaluering af behandlingseffekt og fælles beslutningstagning
- overvåge og udvikle den behandlingskvalitet, som patienterne oplever i regi af de kliniske kvalitetsdatabaser.
Baggrund
I Danmark udgør psykiske sygdomme den største sygdomsbyrde. Det anslås, at psykiske sygdomme alene svarer til knap 25 % af den samlede sygdomsbyrde i Danmark.
Der er et stærkt ønske om at styrke patientinvolvering i psykiatrien, og med indsamlingen af oplysninger direkte fra patienten arbejder man systematisk på at gøre patienten til en aktiv medspiller i behandlingen.
Udviklingen af PRO-psykiatri startede i 2016, og løsningen er udviklet i et tæt samarbejde mellem patienter og klinikere.
Patientgruppe
I Psykiatrien i Region Midtjylland tilbydes alle patienter som udgangspunkt deltagelse i PRO-Psykiatri. På nationalt niveau følger inklusionen af patienter målgrupperne i hhv. Dansk Depressionsdatabase og Den Nationale Skizofrenidatabase.
Spørgeskema
Spørgeskemaet indeholder 20 spørgsmål med følgende temaer:
- 7 udsagn om trivsel: 5 udsagn fra WHO-5 og 2 udsagn designet med inspiration fra ICHOM og PHQ9
- 5 udsagn om manglende trivsel: designet med inspiration fra ICHOM og PHQ9
- 5 udsagn om manglende evne til at udføre aktiviteter (social funktion): designet med inspiration fra Work og Social Adjustment Scale (WSAS)
- 1 udsagn om bivirkninger: designet af PRO-Psykiatri styregruppe
- 2 udsagn om fysisk og psykisk helbred: SF36
Patientforløb i PRO-løsningen
Patientforløbet under indlæggelse
Patienten informeres mundtligt om spørgeskemaet, og der kan udleveres skriftlig information eller henvises til PRO-Psykiatris hjemmeside. Hvis patienten gerne vil deltage, opretter sundhedspersonalet patienten i AmbuFlex.
Patienten besvarer spørgeskemaet
- Sundhedspersonalet udleverer en tablet.
- Patienten logger ind på spørgeskemaet med cpr-nummer og kode. Koden udleveres som udgangspunkt af personalet, men hvis patienten har sin mobil og er oprettet til sms-kode, kan dette anvendes.
- Patienten besvarer spørgeskemaet ved indlæggelse på psykiatrisk afdeling og igen ved udskrivelse (hvis indlæggelsen har varet mere end 14 dage).
Efter patienten har besvaret spørgeskemaet
Patientens svar bliver anvendt i dialogen mellem patienten og sundhedspersonalet. Lægen inddrager patientens spørgeskemasvar i behandlingssamtalen og ved udskrivelsessamtalen med patienten
Patientforløbet i et ambulant forløb
Patienten informeres mundligt om spørgeskemaet, og der kan udleveres skriftlig information eller henvises til PRO-Psykiatris hjemmeside. Hvis patienten gerne vil deltage, opretter sundhedspersonalet patienten i AmbuFlex.
Patienten besvarer spørgeskemaet
- Patienten modtager et indkaldelsesbrev, hvor patienten bliver mindet om at svare på spørgeskemaet inden næste samtale.
- Patienten besvarer spørgeskemaet tidligst 14 dage før den planlagte samtale i ambulatoriet
- Patienten logger ind på spørgeskemaet med cpr-nummer og kode.
Efter patienten har besvaret spørgeskemaet
Sekretæren/ sundhedspersonalet tjekker, om patienten har svaret, når patienten ankommer i ambulatoriet. Patientens svar bliver anvendt i samtalen med sundhedspersonalet.