Lyt aktivt både i telefon og på video
Brug aktiv lytning fx ved at sige lytte-lyde (ja, hm, okay osv.). Tænk over at variere dit toneleje. Det skaber liv i samtalen, og du kan sætte tryk på det, som er særligt vigtigt.
Ved video kan du også bruge dit kropssprog til at skabe engagement ved at nikke og gestikulere. Husk at dine hænder skal være inden for kameravinklen. Hvis du bruger lyttelyde, så husk mikrofonen. Når du ikke siger noget, så hold mikrofonen slukket for at undgå baggrundsstøj. Det gælder særligt, hvis I er mere end to til samtalen eller hvis du fx tager noter.
Skru lidt op for din personlighed
Ved videosamtaler kan du skrue lidt op for din personlighed fx ved at forstørre din mimik, da billed- og lydkvalitet ikke altid er i top. Kvaliteten afhænger blandt andet af patientens internetforbindelse. Hvor meget du kan bevæge dig under samtalen er en balancegang, da for megen bevægelse, kan give udfordringer med billedkvaliteten.
Hav fokus på de non-verbale tegn
Lyt efter patientens toneleje (gælder både telefon og video). Er patienten glad, trist, oppe at køre? Er tonelejet monotomt og stemmeføringen lav? Lyt også efter, om patienten lyder forpustet. På video kan du også se efter non-verbale tegn. Hvordan er patientens blik? Undvigende, glad, bekymret? Og patientens kropssprog – er patienten oprevet eller ked af det? Sidder han/hun uroligt? Hvordan er ansigtskuløren? Er patienten bleg eller rødmosset? Læg også mærke til omgivelserne - er de kaotiske?