Bedre trivsel giver bedre diabetesbehandling
På Børn og Unge Klinikken i Randers har en PRO-løsning vist sig at være en vigtig brik i arbejdet med at forbedre trivslen hos børn og unge med type 1-diabetes.
Foto: Colourbox
30.09.2024
Da sygeplejerske Tina Hevring Ebbesen tilbage i 2020 første gang stiftede bekendtskab med PRO, var det ikke med udelt begejstring. Børn og unge Klinikken i Randers deltog i et nationalt kvalitetsforbedringsprojekt og skulle implementere et digitalt spørgeskema. Skemaet skulle med fem spørgsmål screene for trivsel hos de unge patienter.
- I starten var vi skeptiske, for vi syntes allerede, vi spurgte godt ind til patienternes trivsel. Men i dag, hvor PRO-spørgeskemaet er en naturlig del af konsultationen, giver det stor værdi for både os og patienterne.
Spørgeskemaet er en god samtalestarter, der både gør det lettere for os at identificere, hvis patienten har det svært, og gør det lettere for de unge at åbne op, fortæller Tina Hevring Ebbesen.
Trivsel er afgørende for diabetesbehandling
For børn og unge med type 1-diabetes er trivsel en afgørende faktor.
Tina Ebbesen forklarer, at der er direkte sammenhæng mellem, hvordan de unge patienter har det, og hvor godt de håndterer deres sygdom.
- Type 1-diabetes er en kronisk sygdom. Den griber ind i hele deres hverdag, og hvis de unge ikke trives, har de ikke overskud til at passe de opgaver, de har i forbindelse med deres diabetes. Derfor spørger vi ikke kun til blodsukkeret, men også til hvordan de har det i skolen, med vennerne og derhjemme.
De unge mellem 9 og 18 år kommer fast på afdelingen hver 3. måned, hvor de mødes med en læge og en sygeplejerske. Inden mødet udfylder de spørgeskemaet hjemmefra, og selvom ikke alle problemer kan løses på afdelingen, er skemaet et vigtigt redskab.
- Spørgeskemaet kan ikke stå alene, men det tilfører værdi til samtalen. For nogle kan det være svært at fortælle, hvis de går og kæmper med noget, og her hjælper skemaet med at tage hul på snakken. Det gør det lettere for os at hjælpe patienten, siger sygeplejersken.
En fælles indsats giver resultater
I dag er PRO en velintegreret del af behandlingen og et fokusområde for hele teamet. På aftaledagen gennemgår klinikkens sekretær programmet, og patienter, der har glemt at svare, får en standard-sms fra EPJ med en venlig påmindelse.
Skulle der stadig være enkelte patienter, der ikke har fået svaret, sørger sygeplejersken for, at de når det i venteværelset.
Tina Hevring Ebbesen fortæller, at PRO-løsningen er blevet taget godt imod af børnene.
- I starten oplevede vi indimellem, at det ikke altid var børnene selv, der havde svaret. Men nu kan vi se, at patienterne har forholdt sig til spørgsmålene, når de kommer. Nu er det børnene, der svarer, og den skepsis vi havde ift., hvordan de ville tage imod det, den er væk. De svarer gerne, og de svarer ærligt.
Fakta
- Spørgeskemaet indeholder WHO5-trivselsindex.
- Klinikken i Randers har i dag 120 aktive patienter.
- PRO-løsningen anvendes også på Steno Diabetes Center på Aarhus Universitetshospital, på Regionshospitalet Viborg og på Regionshospitalet Gødstrup.