Det vigtigste på to minutter

I Region Midtjylland har PRO-løsningen "Inden Behandling" været i brug i knap 10 år og er nu blevet evalueret.

Løsningen, som er udviklet i samarbejde med Kræftafdelingen på Aarhus Universitetshospital, bruges også i Gødstrup og Aalborg. Den har hjulpet mere end 15.000 kræftpatienter med at registrere bivirkninger, inden de modtager kemoterapi, hvilket har forbedret medicindoseringen og mindsket spild.  

Evalueringen viser, at patienterne oplever "IndenBehandling" som en naturlig del af deres kræftbehandling.
De fleste patienter ser det som en hjælp for sundhedspersonalet. Men selvom nogle patienter ikke mener, at de direkte får noget ud af at udfylde skemaet, giver det dem tryghed at vide, at deres oplysninger bliver set og vurderet af læger og sygeplejersker.
 

Nogle patienter reflekterer over, at spørgeskemaet hjælper dem med at vurdere deres egen tilstand og sikrer, at de får den rette behandling.
Samlet set viser evalueringen, at PRO-løsningen har forbedret behandlingsforløbet og bidraget til et bedre flow på afdelingerne.
 

20.08.2024

15.000 kræftpatienter har gennem et PRO-skema været med til at reducere medicinspild og skabe bedre flow i de midtjyske ambulatorier. Men vinder patienten også selv – det svarer en ny evalueringsrapport på.  

 

I PRO-løsningen "IndenBehandling" registrerer patienter med kræft deres bivirkninger, inden de modtager deres ambulante, medicinske kræftbehandling. 

Løsningen er udviklet i samarbejde Kræftafdelingen, Aarhus Universitetshospital, og i dag anvendes løsningen også i Gødstrup og Aalborg. 

PRO-løsningen kort fortalt

Løsningen blev udviklet for at: 

  • øge sikkerheden og kvaliteten i forudbestillingen af kemoterapi, så patienten får den rette dosis. 
  • imødekomme patienternes ønske om at være mindst muligt i afdelingen og undgå forgæves besøg 
  • give bedre overblik over og højne dokumentationen af bivirkninger 

Spørgeskemaet indeholder derfor spørgsmål om en række bivirkninger, som kan forekomme i forbindelse med behandlingen.  

Patientens besvarelse får tildelt en farvekode, der anvendes til at vurdere om patientens behandling kan forudbestilles. Der er dog i høj grad tale om en samlet klinisk vurdering, som foretages af den enkelte læge, hvor PRO sammenholdes med blodprøvesvar og journalnotater. 

Patienternes perspektiv

Når en afdeling implementerer en PRO-løsning, medfører det store ændringer for patienterne. De skal huske at svare på spørgeskemaet til tiden, og så skal de måske også vænne sig til, at samtaler med læger eller sygeplejersker til dels bortfalder. 

Og hvordan oplever man det som patient? Det skal vi se nærmere på nu.

En naturlig del af behandlingen

Langt de fleste patienter fortæller, at det er en fast og naturlig del af behandlingen på Kræftafdelingen at svare på spørgeskemaet. De fleste bruger mellem 5 og 15 minutter på at udfylde skemaet. Det er bare noget, der skal gøres, som en patient nævner:  

- Ja jeg skal have taget blodprøve inden og have svaret på den her, og så er det det (…) Ja det kører bare. Bum.

De fleste giver udtryk for, at de besvarer skemaet, fordi det er en hjælp for sundhedspersonalet: 

- Om jeg får noget ud af det? Nej det tror jeg ikke. Men det i hvert fald et værktøj til lægen. Et værktøj til sygeplejerskerne, så selvfølgelig derfor gavner den mig.

Nogle patienter fortæller også, at spørgeskemaet også er en god reminder om at stoppe op og reflektere over, hvordan de har det. Som en patient udtrykker det: 

- Jamen hvad får jeg ud af det... At jeg lige får kigget lidt ned af mig selv: Du har det jo egentlig godt. En reminder. Vi skal afsted på tirsdag, men har du det godt.

PRO er trygt

Flere patienter fortæller, at spørgeskemaet bidrager til en oplevelse af tryghed, fordi de kan rapportere, hvilke bivirkninger og symptomer, de har oplevet og de ved, det bliver set og vurderet af en læge: 

- Altså for det første så giver det mig en tryghed, at de [personalet] kan forberede sig på mig.

Både patientudsagn og data bekræfter, at spørgeskemasvarene bliver brugt af læger og sygeplejersker. Data viser, at mere end 96% af besvarelser bliver set af sundhedspersonalet.  

Generelt oplever patienterne også, at svarene bliver brugt. I interviews giver de eksempler på, hvordan læger og sygeplejersker har anvendt deres svar. Det gælder både i forbindelse med forudbestilling: 

- Ja det har faktisk været en læge, der har ringet til mig de fleste gange. Også omkring det her jeg skrev med, at jeg var meget træt og sådan noget. (..) Der havde jeg en rigtig god snak med en læge omkring det. Så jeg synes faktisk for mig, at det har haft rigtig god effekt, at jeg har svaret altså, fordi jeg har fået svar på nogle af de ting, som jeg har skrevet. Så jeg synes det er tid givet godt ud.  

Men også når de taler med sygeplejersken på behandlingsdagen: 

- De spørger ind til det. Hvis jeg har kommentereret et eller andet derhjemme, så kan de godt lige spørge; hvad er det lige med det der, og hvordan er det med det? Så det synes jeg faktisk, at sygeplejerskerne er sådan meget gode til at bruge det lidt -for lige at være sikre på, at jeg nu har det så godt, som jeg skal have det.

To patienter fortæller, at skemaet netop får dem til at tænke over, at de har det godt, og at der er en række bivirkninger, som de ikke er plagede af. Mens andre lægger vægt på fordelen ved at blive tvunget til at overveje, om de har haft bivirkninger. 

- Jeg synes det er en god måde. Det synes jeg. Også fordi, at man kan godt komme til at tænke, eller det kan jeg i hvert fald godt, at der ikke er noget, hvis de bare sådan spørger, fordi man ikke vil være til besvær. 

Effektiv behandling med lidt blandede følelser

PRO-løsningen har været en fast del af behandlingen i en årrække, og derfor kan ingen af patienterne udtale sig om, hvordan det fungerer nu versus før spørgeskemaet. Dog reflekterer en patient over værdien for hende efter en snak med sygeplejersken: 

- Nu snakkede jeg lige med sygeplejersken om det ift. hvor stor en lettelse, det har været for dem ift. spildtid, når man kommer ind, og det kan jeg sagtens følge. Og der ville også være en forfærdelig spildtid for mig med at sidde herude (…) Så her kan man sige, at når de har fået den her [besvarelse], så kan de egentlig være klar med det samme, så betyder egentlig utrolig meget.

En række patienter er også glade for, at de ikke behøver køre mere til hospitalet end højst nødvendigt, mens enkelte er ambivalente i forhold til at spørgeskemaet erstatter en samtale: 

- Jamen jeg ville jo helst sidde over for personen, men det sparer jo også mig en 3 timer for at skulle herhen og hjem igen. Så på den måde er det jo nemmere. Det tager jo kun de 10 minutter eller 15 minutter, så har jeg klaret det.

Sådan gjorde vi

Der er gennemført individuelle, semistrukturerede interviews med 19 patienter, som har svaret på IndenBehandling på en af de to kræftafdelinger i Region Midtjylland i foråret 2023. Interviewguiden dækkede emnerne; det tekniske, spørgeskemaindhold, brugen af besvarelsen ifm behandling og udbytte 

Du kan læse mere om PRO-løsningen her.

'Inden behandling' i tal

I Region Midtjylland er IndenBehandling en PRO-løsning med stort volumen.  

Den har været i drift i over otte år, og i denne periode er der i alt kommet 130.000 besvarelser. Mere end 15.000 patienter har været tilmeldt løsningen, og i august 2023 var 2700 patienter tilmeldt i et aktivt PRO-forløb.  

Der er sammenlagt lidt flere kvinder end mænd, som har været tilmeldt og flest patienter i alderen 70-79 år. 

Vil du vide mere?

Kontakt PRO-konsulent

Anne Jessen 

Tlf. 2913 8402

anejss@rm.dk