Målet med en national udbredelse af telemedicinsk hjemmemonitorering er, at borgere med KOL kommer til at opleve større tryghed og fleksibilitet i behandlingen, færre indlæggelser – og en øget livskvalitet.
De telemedicinske borgerløsninger gør det nemmere for borgere med KOL selv at tage aktiv del i behandlingen og håndtere deres sygdom.
Løsningerne gør det muligt for borgerne at foretage målinger, fx af puls, vægt og iltmætning i eget hjem. Det giver mere tryghed, færre sygehusbesøg og større sygdomsindsigt.
De telemedicinske medarbejderløsninger er et redskab til de sundhedsfaglige medarbejdere, så de løbende kan monitorere borgere med KOL.
Ved hjælp af it-løsningerne kan den sundhedsfaglige kommunikere med borgerne og nemt og sikkert få adgang til borgernes målinger og svar på spørgeskemaer.
Løsningerne skal kobles til den fælles telemedicinske infrastruktur, hvor alle telemedicinske data vil være tilgængelige for relevant sundhedspersonale. Fire ud af de fem leverandører på rammeaftalen for borgerløsninger har udviklet snitfladen til infrastrukturen og gennemført integrationsprøve, så der er "hul igennem" mellem løsningerne og infrastrukturen.
For landsdelene betyder det, at der ikke er nogen separat omkostning til integration, ved bestilling af en borgerløsning der allerede har en integration til infrastrukturen.