Om Digitale Patientforløb
For at styrke og udbrede sundhedsvæsenets digitale tilbud til patienter er Center for Telemedicin, Digital forløbsguide og Indkaldelsesbreve nu samlet.
Strategisk udvikling af det telemedicinske område
Center for Telemedicin, der blev etableret for at styrke det telemedicinske område, er nu blevet en del af afdelingen Digitale Patientforløb, der også omfatter Digital Forløbsguide, digitale indkaldelsesbreve og andre patientnære digitale løsninger.
Vores mål er fortsat at give borgere mulighed for at få behandling i eller tæt på eget hjem, understøttet af digitale værktøjer. Vi stræber efter, at patientforløbene er sammenhængende og meningsfulde både for sundhedsprofessionelle og patienter, samtidig med at de skaber værdi for samfundet.
Vi arbejder for at udbrede digitale tilbud, der gør det lettere for borgere at få den nødvendige hjælp fra sundvæsenet, uanset hvilke udfordringer de måtte have, eller hvor de bor. Et tæt digitalt samarbejde med kommuner og almen praksis skal understøtte sømløse overgange i borgerens forløb. Vi fokuserer også på at bringe sundhedsydelserne helt ind i borgerens hjem, fx gennem videokonsultationer, hjemmemonitorering, online behandlingsprogrammer og lettilgængeligt digitalt materiale, der støtter op om borgerens forløb og styrker deres egenmestring.
Digitale patientforløbs seks strategiske indsatsområder
Vi arbejder med seks overordnede strategiske indsatsområder:
- Vidensforum for telemedicin i Region Midtjylland
- Brugerne i centrum
- Udbrede telemedicin
- Bygge bro på tværs
- Forebygge forværring af sygdom
- Telemedicin i drift