Hvordan skal løsningen udvikles?
I fasen afdækkede og vurderede udviklingsteamet seks eksisterende beslutningsstøtteværktøjer på hæmofiliområdet. Formålet var at vurdere, om det nye koncept i projektet kunne bygges på én af de eksisterende løsninger, eller om der skal udvikles en ny løsning fra bunden.
De eksisterende beslutningsstøtteværktøjer blev vurderet ud fra de behov hos bløderpatienter og klinikere, som blev afdækket i fase 1.
Sammenfatning af de vigtigste behov
Bløderpatienter |
Klinikker |
Hjælp til egenmestring | Støtte under ambulatoriebesøg |
Administration af medicin | Til at forberede ambulationsbesøg |
Akutte situationer | Kvalitetssikring og forskning |
Sundhedfaglig vejledning | Transition og overflytning |
Vurdering af blødning | Akuttelefon |
Hvad viste review af løsninger på markedet?
Review viste, at ingen af de seks undersøgte beslutningsstøtteværktøjer helt imødekom behovene eller var tilstrækkeligt brugervenlige.
Visualiseret overblik og værktøj til målrettet dialog
Det har især været vigtigt at kunne visualisere bløderpatienternes registreringer fx med grafer. Det kan bruges som grundlag for dialog mellem bløderpatienter og klinikere og kan understøtte bløderpatienternes egenmestring.
Skræddersyet løsning
Der var behov for en skræddersyet løsning, som medtog de bedste elementer fra de 6 undersøgte løsninger, der havde hver deres forcer og ulemper.
Den nye løsning skal også sikre, at patienternes egenmestring understøttes med et godt overblik og let registrering og en passende detaljeringsgrad.
Læs en sammenfatning af projektets review af de 6 løsninger.
Udvikler skræddersyet løsning
Det er det besluttet, at projektet vil udvikle en telemedicinsk løsning, som er skræddersyet og tilpasset behov i bløderbehandlingen på hæmofilicentrene i Region Midtjylland og Region Hovedstaden. I udviklingen af løsningen inddrages relevante og potentielle erfaringer og eksempler fra eksisterende løsninger.
Læs mere om vurderingen af de eksisterende beslutningsværktøjer.