Opgaven ændrer karakter

Levering af ydelsen og patientens præferencer

Leveres sundhedsydelsen el. dele af den både med brug af hjemmemålinger, telefon og video? Kombineres der med fremmøde? Afdækkes patientens præferencer, forudsætninger og helbredssituationen ift. tiltaget?

Nye jobkrav og tilpasning af arbejdsgange

Hvordan tilpasses arbejdsgange og kommunikation til en situation med fysisk afstand ml. patient og sundhedsfaglig? Er der fokus på at opbygge kompetencer hos personalet? Hvordan tilpasses fx spørgeteknikker ved brug af digitale løsninger?

Skriftlig kontakt med patient

Vurderes patienternes evne til at kommunikere på skrift? Og er der fokus på at forklare/undgå fagtermer i fx chat og anden patientinformation eller dialog?

Ved flere samtidige diagnoser

Kan der opstå uklarhed om grænseværdier el. medicinering?
Er der fokus på mental trivsel for patienter med somatiske lidelser? Og på fysisk sygdom ved mentale problematikker?

Klare roller og ansvarsfordeling

Er der afstemt forventninger ml. patienter og personale om svartider, kvittering for indsendte målinger o.a.? Kvitteres der for svar? Er patienten tryg ved tiltaget?

Afklaring af, hvornår patienten skal kontakte hospitalet

Kan patienten forstå og handle på symptomer og tegn på akut forværring, som kræver opkald, fremmøde eller tilkald af hjælp?

Variation i opgaver for det involverede personale

Er der taget hensyn til, at der ikke er alt for hyppige skift mellem fx tjek af målinger, chat, video og fremmøde, for at undgå for høj kompleksitet? Og er der omvendt tænkt i tilstrækkelig variation i opgaver i dagligdagen?

Feedback fra og til patienter

Hvordan indhentes feedback fra patienter som led i at justere tiltaget, og understøtte motivation og relation mellem de involverede?

Supervision mellem kollegaer

Hvordan deler personalet erfaringer om brug af telemedicin?
Bliver tilfælde med tvivl diskuteret for at skabe fælles læring?

Patienternes motivation

Hvordan motiveres patienter til at følge behandlingsplaner og fremme egen sundhed? Hvordan uddannes de til opgaven med hjemmemonitorering? Er de fornødne kompetencer tilstede? Hvordan håndteres risiko for frafald?