Organisation

Medarbejdernes kompetencer

Ny teknologi og nye arbejdsgange kræver øvelse. Hvordan tænkes det ind i jeres organisering? Sættes der fx tid af til, at personalet kan øve sig? Oplæres nye medarbejdere løbende? Opnår de relevante medarbejdere rutine?

Tjek af information fra patienterne

Er det aftalt, hvor ofte patienter skal indsende information?
Er opgavefordeling aftalt og er retningslinjerne beskrevet?
Hvordan dokumenteres i journalen og af hvem?

Tidskritisk information og monitorering

Er monitoreringen tidsfølsom, og er der risiko for akut forværring?
Er der aftaler om bemanding af opgaver og roller i weekender, helligdage og vagttid? Er der aftaler om overlevering af opgaver ved sygefravær blandt personalet?

Forventningsafstemning og ny kommunikation

Afstand ml. patient og sundhedsfaglig kræver gode lytte- og spørgeteknikker, så patienten sætter mere præcise ord på sin sundhedstilstand. Er der fokus toneleje og kropssprog ved dialog over telefon/video? Øver personalet sig i de nye teknikker?

Verifikation af journaldata

For patienter i hjemmemonitorering over lang tid er der behov for løbende tjek af, om journaldata stemmer overens med patientens aktuelle situation ved virtuel kontakt. Er der nye symptomer el. tegn på forværring af tilstand

Er der andet tilbud til patienter som er uegnede til hjemmemonitorering?
Nogle patienter egner sig ikke til det nye format for behandling. Hvad tilbydes de?

Aftaler ml. hospital og hhv. kommune og almen praksis

Er der klare samarbejdsaftaler om opgavefordeling ved patienter i tværsektorielle forløb? Er behandlingsansvar afklaret og beskrevet?
Er patienterne informeret om, hvem der har hvilke opgaver hvornår?

Sættes der tid af til komplekse patienter

Når "lette" patienter får ydelsen i eget hjem bliver resterende fremmødepatienter komplekse. Hvordan håndteres dette?